Motoryzacja

Katalizatory – uniwersalne, oryginalne czy zamienniki?

Katalizatory – uniwersalne, oryginalne czy zamienniki?

Każdy właściciel samochodu wie, że pod spodem auta musi być umieszczony katalizator. Jest to metalowa puszka, która ma za zadanie niwelować wydzielanie szkodliwych spalin do środowiska. Jak wybrać katalizator?

Katalizatory do aut benzynowych, gazowych i dieaslów

W każdym samochodzie znajduje się układ wydechowy, przez który wylatują wszystkie spaliny powstające podczas jazdy autem. Zadaniem katalizatora jest zmniejszenie toksycznych spalin, co oczywiście wpływa na planetę i zdrowie wszystkich ludzi. Katalizatory składają się z czterech elementów i są to:

  • obudowa
  • nośnik
  • powłoka pośrednia
  • powłoka aktywna katalitycznie.
    Obudowa wykonana jest z metalu. Nośnik wygląda jak plaster miodu i najczęściej jest on wykonany z ceramiki lub metalu. Powłoka pośrednia pokrywa wszystkie kanaliki w nośniku, a ostatnia powłoka aktywna katalitycznie wchodzi w reakcje ze spalinami i zobojętnia je do substancji nieszkodliwych. Jest to oczywiście najważniejsza część katalizatora.

Katalizatory – zasada działania

W autach napędzanych dieslem stosuje się najczęściej katalizatory utleniające. Ich zadaniem jest zmniejszenie ilości tlenków węgla i węglowodorów. W benzynowych silnikach montowane są katalizatory trójdrożne, które redukują dodatkowo tlenki azotu. W nowszych modelach aut montowane są czasami dwa lub trzy katalizatory. Katalizator podczas pracy nagrzewa się do 300 stopni na początku. Optymalne działanie osiąga przy rozgrzaniu nawet do 800 stopni. Przed i za nim umieszczone są sondy, które na bieżąco monitorują zawartość spalin i dostarczają informacje do komputera, który steruje silnikiem. Dzięki temu komputer normuje ilość wtryskiwanego paliwa podczas jazdy. Znajdź produkt dla siebie na https://rm-motors.com/pl/12-katalizatory.

Jak dobrać katalizator do samochodu?

Na rynku znajdują się katalizatory oryginalne, uniwersalne, a także zamienniki. Oczywiście należy dopasować model do rodzaju auta, rocznika i silnika. Najlepszym rozwiązaniem jest oryginalna część, która jest też najdroższa. Jednak oryginalny katalizator jest w stanie wytrzymać 200 tysięcy kilometrów przebiegu, a nawet i więcej. Można także sprawdzić ofertę zamienników. Należy jednak wybrać część wysokiej jakości, która jest rekomendowana przez producenta. Uniwersalne katalizatory są najmniej trwałe, a zarazem najtańsze. Najczęściej są one wybierane przez osoby, które zamierzają niedługo sprzedać samochód lub jeżdżą nim naprawdę sporadycznie. Na pewno nie powinno się jeździć bez katalizatora i należy sprawdzać, czy działa on poprawnie. Usterki i wszelkie awarie powinny być usuwane na bieżąco.

Udostępnij