Strona główna   co nowego? ile zyskasz? pytania ciekawostki o nas galeria kontakt  
• schemat instalacji LPG
• wizualizacja zasilania LPG
• sekwencyjny wtrysk
• wtryskiwacze gazu
• panel sterujący
• reduktor gazu
• zbiornik gazu
Ciekawostki
Autogaz zagranicą
Udając się na wypoczynek za granicę, samochodem zasilanym paliwem gazowym powinniśmy pamiętać o ubezpieczeniach oraz przeglądzie technicznym samochodu obejmujący także instalację LPG. Planując podróż powinniśmy sprawdzić, czy dojazd do celu na autogazie jest możliwy oraz jaka jest dostępność LPG w danym regionie. Wybierając się za granicę powinniśmy sprawdzić, jakie końcówki wlewu do tankowania stosowane są w danym kraju. 
W Europie stosuje się trzy typy końcówek wlewu :
włoski zobacz video nr 1
holenderski zobacz video nr 2
belgijski zobacz video nr 3

Aby przystosować wlew w naszym samochodzie do innego typu pistoletu należy wkręcić odpowiednią końcówkę we wlew zamontowany w aucie (jest to tzw. redukcja). W Polsce używa się końcówek typu włoskiego. Występują one w dwóch odmianach, różniących się wewnętrzną średnicą wlewu. Jedna ma 10 mm a druga 14 mm średnicy. Jest to istotne przy zakładaniu redukcji, ponieważ od wielkości średnicy w naszym wlewie uzależniony jest rodzaj redukcji. 

Włoski typ wlewu oprócz Polski stosowany jest w następujących krajach: Włochy, Francja, Szwajcaria, Czechy, Słowacja, Hiszpania i Niemcy. Wyjeżdżając do tych krajów nie musimy używać redukcji wlewu. W Niemczech spotyka się również typ belgijski, dlatego wybierając się tam dobrze jest zaopatrzyć się w redukcję tego typu .

Redukcje używane do odpowiednich typów końcówek wlewu

typ końcówki

stosowany w kraju
holenderski Holandia, Wielka Brytania, Skandynawia
belgijski Niemcy, Belgia
LPG W CHORWACJI
Rynek autogazu w Chorwacji nie jest jeszcze znacząco rozwinięty, jednak podróż przez Chorwację na LPG jest możliwa dzięki około 50 stacjom tankowania firmy Ina-Plin. Należy jednak pamiętać,że większość stacji nie jest czynna przez całą dobę i tylko niektóre z nich honoruję karty płatnicze.

LPG WE WŁOSZECH
Włochy to, obok Holandii i Francji kraj, gdzie autogaz tankowany jest jako regularne paliwo do samochodów, a nie jako paliwo alternatywne. Ma to bezpośrednie przełożenie na sieć stacji tankowania LPG, których rozbudowana infrastruktura gwarantuje dostęp do paliwa na terenie całego kraju. Pamiętać jedna należy, że po przekroczeniu granicy austryjacko - włoskiej LPG można zatankować dopiero w Udine (czyli ok. 90 km od granicy).

LPG W CZECHACH I NA SŁOWACJI
Rozwinięta sieć stacji tankowania autogazu umożliwia właścicielom pojazdów z instalacją gazową bezproblemowe poruszanie się po terenie tych krajów. LPG w Czechach i Słowacji nosi nazwę „PLYN”. W Czechach jest dość popularne także CNG, jako paliwo alternatywne i znajdują się tam stacje tankowania tego typu gazu.

LPG W AUSTRII 
W Austrii poruszanie się po większości autostrad i dróg szybkiego ruchu, także w mieście wymaga wykupienia tzw. winiety na określoną liczbę dni. Czasem pobierane są opłaty za przejazd przez niektóre tunele i drogi alpejskie. Autogaz znany jest w tym kraju jako LPG i ta nazwa jest stosowana na stacjach tankowania. Niestety, sieć stacji tankowania LPG zarówno w dużych aglomeracjach miejskich jak i w miasteczkach nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięta. 

LPG w dieslu
Zasilanie silnika diesla LPG nie jest niczym nowym. W latach 80 mieszaninę gazu LPG z olejem napędowym stosowali już Amerykanie, obecnie swoje rozwiązania techniczne posiadają Australijczycy, także w Europie ten system nabiera coraz większej popularności szczególnie znany jest w Niemczech i Holandii . Idealnie sprawdza się w nowoczesnych ciężarówkach, które przemierzają setki kilometrów po autostradach. Na terenie zachodniej Europy już powstają stacje z autogazem gdzie mogą podjeżdżać ciężarówki, a widok TIRA na stacji LPG nie budzi zdziwienia. Także w Polsce ten system zasilania znajduje zastosowanie.
System umożliwia pracę wysokowydajnych silników diesla na mieszance oleju napędowego z gazem LPG lub CNG. Dzięki zastąpieniu części oleju napędowego do 30 % gazem ponosimy znacznie niższe koszty eksploatacji samochodu. Przy aktualnych cenach ropy i gazu oszczędzamy od 15 do 20 % wydatków poniesionych na paliwo. Podając gaz zwiększamy kaloryczność oleju napędowego, który jeszcze lepiej się spala to przekłada się na wzrost mocy i momentu obrotowego. Kierowca zmniejsza nacisk na pedał przyśpieszenia a sterownik samochodu sam zmniejsza dawkę paliwa. Wiadomo jak mniej paliwa to oszczędzamy także dodatek ADBLUE nawet o 60%. Jednak celem systemu nie jest zwiększanie momentu obrotowego czy mocy silnika, a jedynie obniżanie kosztów i toksycznych związków w spalinach. Zastosowanie tego urządzenia jest absolutnie bezpieczne powodując lepsze spalanie zmniejsza temperaturę gazów spalinowych oraz termiczne obciążenie silnika. System jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą (ECU) wyposażoną w interfejs do komunikacji z szyną CAN. Zbierane są takie parametry jak:
  • Moment obrotowy silnika
  • Obroty wału korbowego
  • Ciśnienie sprężarki
  • Biegi
  • Retader
  • Obroty biegu jałowego
  • Informacje z czujnika spalania stukowego.

Zbiorniki gazu można łączyć a dystans przejechany na jednym tankowaniu to minimum 1500 km.